torsdag, januari 28, 2010

Världen är sannerligen liten

Så klart var jag fashionabelt sen in på doktorns kontor idag. Kontoret som låg i en skyskrapa med titeln "Financial building" something something. Hade jag gått fel, undrade jag? Nejdå, försäkrade portiern, Suite 350 ligger på plan 3. Och där, bakom en nästintill hemlig dörr fann jag dr. Ulf som 1978 utexaminerades från Karolinska Institutet och flyttade till Kalifornien. Jag nästan grät av lycka när jag såg hans ostyriga bohemiska svensk-doktor-liknande look under den vita rocken. På svensk-doktor-manér tog han i hand, sa Hej Hej och mumlade något ohörbart på svensk-doktor-vis. Resten av samtalet fördes på stockholmska och dr. Ulf hade fullständigt klart för sig vad för slags vaccinationer en svenskfödd erhåller och att de någon gång måste ha förts in på det gula hälsokortet. Änglarna sjöng och trumpetade och halleluja, det skulle han för det facila priset av $85 föra in på mitt USCIS vaccination record. Som en liten present (eller, ja, snarare ett krav från amerikanska migrationsverket) fick jag också en fin diTeBooster i vänster överarm. Nu faller det sig också nämligen så, att dr. Ulf tar just den hälso- och sjukvårdsförsäkring jag genom mannen begåvats med. Kanske blir denna svensk vår GP och som tröst för S så var en av receptionisterna persisk. Multikulti, don't you just love it!

På väg hem hittade jag exakt den Mardi Gras mask jag letat efter, samt en hellish looking fjäderboa. Födelsedagspartyt på lördag är m.a.o räddat!

1 kommentar: