söndag, december 06, 2009

Överraskning...

är normalt sett ett ord med positiv laddning i min vokabulär. Men de senaste dagarna har det snarare varit förknippat med viss besvikelse, frustration och förvåning.
Om jag vill ha oväntat besök köper jag Gevalia och inte Arvid Nordquist, alternativt bosätter mig i en studentkorridor. Nu är det så att jag inte gör någotdera, eftersom jag helt enkelt överlag ogillar sådana event. Visst är det spännande när en av ens goda vänner någon gång ringer på dörrklockan utan att man planerat mötet veckor i förväg. En av ens GODA vänner. En sån som man vill träffa. Men hur hanterar man det faktum att en person som man nätt och jämnt kan tolerera i tid och otid traskar genom ytterdörren som vore den en dörr till en salon i en västernfilm? En person som sätter sig bredbent i soffan, lägger beslag på fjärrkontrollen och högljutt orerar om rena rama osanningar. För att också tillägga äter allt som råkar stå framme, samt suckar och grymtar när tekannan inte innehåller färskt te. Helt plötsligt finner man även denne person i tvättstugan, rotande i ens tvätthög, för att göra plats till att tvätta sina kängor eller veckans skörd med alldeles för mycket tvättmedel.

Nä, sådana överraskningar vill jag helst vara utan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar