fredag, mars 26, 2010

Census

I år är det dags att räkna familjemedlemmarna i hushållet via Census 2010. Det har man inte gjort i Sverige sedan 1990. Jag är för ung för att minnas detta. I Sverige förlitar man sig numera på andra register. Jag har fått fylla i att jag är Non Hispanic och White. Hade jag fyllt i att jag var hispanic eller latino skulle jag ha varit tvungen att specificera etniciteten vidare, ex. mexikan, kuban, nicaraguan, puerto rican osv osv. Hade jag fyllt i att jag var asiatisk skulle även där en mer precis beskrivning ha varit nödvändig. Nå, jag förstår att dessa särskiljningar säkert görs med helhjärtad välvilja och mån och omsorg om folket. Men varför, undrar jag, gör man just dessa distinktioner? Det känns på något sätt så imperialistiskt och white supremacy att enbart kategorisera och rasdefiniera alla de som inte hör hemma i facket för kaukasier, vit, eller kort och gott europeisk. Lite obehagligt är det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar