onsdag, februari 03, 2010

Glödlampan tändes

Jag utbildade mig igår. För första gången efter att ha varit sjuksköterska i 8 år har jag en någorlunda klar bild av vad ett EKG är. Skrämmande va? Ja, inte att jag NU någorlunda fattar, men att jag i 8 ÅR levt i någon slags obskyr rädsla för allt vad området kardiologi omfamnar. Det är ju fascinerande, intressant och helt klart komplicerat, och om man som jag har en medfödd oförmåga att förstå matematik och grafer så kan det hela te sig lite övermäktigt till en början. Men räds icke! Det okända blir så mycket mindre otäckt ju mer man utforskar det. Dessutom lär man sig om och om igen den nyttiga läxan att - ju mer man vet, desto mer förstår man hur lite man vet.

Dessutom insåg jag när jag satt i bilen hem igår, i sedvanlig bilkö på I5, att det är vitalt att jag landar ett jobb snart. Annars atrofierar min hjärna.

Fast jag har dålig tajming. Det sägs att för bara ett år sedan fick nyutexade ssk:or jobb innan de ens avslutat utbildningen. Idag är det en väntetid på åtminstone 6 mån innan de får sitt första jobb. Vad innebär detta då för en utlänning som inte satt en PVK på 7 månader?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar