söndag, februari 07, 2010

Främmande fågel

Jag har inte en, utan två kulturer att anpassa mig efter här på andra sidan Atlanten. Man kan säga att jag bor i Teherangeles i US of A. Jo, det bor så pass många iranier här att Los Angeles faktiskt inofficiellt bär det smeknamnet. Igår följde jag med S på en tillställning hemma hos en kusin, anledningen var att en annan kusin var på besök från Iran och då måste ju hela släkten samlas. Obligatoriskt. Jag har vid det här laget varit på så många olika persiska event att jag har vant mig vid de flesta seder och bruk. Men min farsi är ju tyvärr fortfarande tämligen begränsad, varför jag mest ler och frossar i kabob och kashkebademjoon och ghormesabzi under min vistelse på persiskt territorium.

En av de fräcka (jo, för de är de, de persiska kvinnorna - fräcka, självständiga, bossiga, utbildade, stolta, pushiga förstå-sig-påare) tanterna fattade av någon outgrundlig anledning tycke för mig och meddelade (på farsi) via tolkhjälp från svärmor, som nästan kissade på sig av skratt, att "Om du vill ha ett jobb, sitt inte och fingra på datorn hela tiden och tro att det kommer att ge resultat, fingrar är för arslet. Gå till sjukhuset och visa upp dig så anställer de dig på direkten". Jovisst, jaha, jaa, det ska jag. Sa jag artigt. Och tänkte, att no way in hell att jag törs gå till sjukhusen i egen hög PERSON och säga att hej jag vill ha ett jobb. För jag är ultrasvensk i det avseendet. Jag tror absolut inte att jag är bättre än någon och jag skulle hellre dö innan jag ställer till med besvär eller beter mig på ett sätt som i någon mån skulle kunna uppfattas som framfusigt.

S's släkt tycker att jag är en så'n tyst och vän och rar liten person. Tacka fan för det, där sitter jag, den enda kvinnan i samlingen som är över 160 cm lång, naturligt blond, sparsmakat sminkad och med endast en fjuttdutt med parfym i halsgropen - bland pladdrande, hårdsminkade, chic-dressade, fräcka, persiska kvinnor som lämnar ett smogmoln av myskaktig parfym efter sig.

För att balansera det hela spenderade jag idag eftermiddagen hos grannen och drack amerikansk öl och tittade på matchen mellan New Orleans Saints och Indianapolis Colts. Det är ju trots allt Super Bowl Sunday.

2 kommentarer:

  1. Lycka till med besöken på sjukhusen :)
    Du kommer göra succé! För du tar väl den fräcka damens tips på fullaste allvar??
    PÖSS

    SvaraRadera
  2. Hördu sötis, jag tror jag MÅSTE börja terrorisera sjukhusen in person. De verkar skita totalt i mina online ansökningar... Pratade med en annan syrra idag som sa att det bästa är att bara promenera in och begära att få prata med ssk-rekryterarna. Puss puss!

    SvaraRadera