tisdag, november 24, 2009

Var är hemma?



Jag skulle nog säga att det är där som man känner sig i sitt rätta element, inte nödvändigtvis där skattemyndigheten har en registrerad. Fick en liten tankeställare idag när jag pratade med en trevlig kille på just omnämnda myndighet... Han kvittrade på så glatt om hur enkelt det är att bokföra sig i ett annat land. Glömde fråga honom hur svenska motsvarigheten till IRS redan fått nys om att jag emigrerat eftersom de försett mig med blanketter om att folkbokföra sig i utlandet. Kort och gott, jag skall nu fylla i dessa och när de väl gått iväg med posten så är hemma... här? Tja, jag antar det. Från och med nästa år går all min skatt till USA's försvarsmakt och oljeindustri, eventuellt några dollar till vård, skola, omsorg också, men det kan inte vara många. Men medborgare och kvar i röstlängden är jag fortfarande i Sverige, och mitt hjärta kommer alltid att vara blå- och gulrandigt oavsett var jag hamnar.
Så hemma? Mitt rätta element? Stranden vid Zuma och Södermalm, varför kan man inte bara slå ihop de två?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar