onsdag, oktober 28, 2009

Ta kakan eller insjukna i den?

En pandemi har slagit till. Och eftersom det är just en PANdemi så innefattar den även västvärlden. Ve! Det är inte ebola, kolera eller malaria. Det är influensa. Men inte den vanliga årliga sängdäckaren. Det är det onda H1N1. Eftersom jag för närvarande befinner mig på amerikansk mark som legal alien men ännu långt ifrån det så onåbara sjukvårdssystemet här så slipper jag bry min hjärna med huruvida jag borde emotta vaccin eller inte. Hade jag varit kvar i Sverige hade jag förmodligen i egenskap av mitt yrke tvingats till vaccination oavsett jag ville eller inte. Lättast är nog att göra som man blir tillsagd, för om du inte tar vaccinet så dör du och om du tar vaccinet så dör du. Var det pest eller kolera eller en helt (o)vanlig influensa vi pratade om? I Sverige finns i alla fall valet. I Sverige har man importerat Pandremix till alla. I USA får man ställa sig i kö. Och kanske få en spruta så småningom. Om man inte hinner insjukna dessförinnan det vill säga. Grannen meddelade att döttrarna 3 och 5 år gamla står som nummer 500 någonting på listan. Grannen är orolig och skulle vilja ha möjligheten att välja mellan pesten eller koleran.

1 kommentar:

  1. Tala om för grannen att grisvaccinsarmen värker många dagar efter injektionen och man kommer inte kunna sova ordentligt minst tre nätter efter sprutan...enbart detta - då är det milda biverkningar! Många får hög feber och värk i kroppen (alltså influensa?!) Ska aldrig mer vaccinera mig, då får dom ta fram bältet...

    SvaraRadera