söndag, april 11, 2010

Djurens rätt i samhället


Jag har en kompis som är djurens ängel. Ja, så är hon ju också väldigt trevlig att umgås med. Men hon utövar verkligen mirakel med utsatta djur - katter, hundar, hästar, t.o.m fiskar. Djur som annars skulle gått en säker framtid på soptippen till mötes. Vad sägs om den lilla chiahuahuan som får plats i fickan på en damkappa och tidigare var undernärd, hårlös, hade en tand som växt genom kinden in i ögat, samt diverse infektioner - nu efter år i hennes varsamma vård är en välmående (om än fortfarande pytteliten) och lycklig väskhund?


Utanför hennes hus finns ett par vildkatter. Som dock beter sig mer tama än vilda. Den ena är en bäbis på några månader. Och hon är det sötaste jag sett på länge. Färgtäckningen och den intensivt blåa ögonfärgen avslöjar siamesiska gener, men hon är mer kompakt än vad jag är van att se en Siames. Jag skulle så gärna vilja ge henne ett hem så hon slipper bli överkörd eller uppäten av en coyote. Och Sherman skulle få en lillasyster... Jag håller som bäst på att bearbeta husbonden, men han är inte överentusiastisk ännu.
Bilden har jag lånat från www.kitten-stork.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar