söndag, september 12, 2010

First episode

Det har varit en intensiv första vecka. Utmanande och rolig. Vi är tolv stycken som fått ynnesten att anställas till OR Training Program 2011, och under sex månader kommer vi färdas tillsammans genom teori och praktik. Och förhoppningsvis är vi tolv stycken som någon gång i mars nästa år placeras som självgående anställda på någon av UCLA's fyra operationskliniker. Jag har en känsla av att ha hamnat rätt. Jag nyper mig i armen varje gång vi går genom någon av Main OR's sterile cores och alla dessa främmande (en del bekanta) instrument och maskiner radar upp sig. På UCLA Healthsystem's hemsida kan man läsa "It begins with U". Jag tar det personligt och känner mig stolt, men även lite rädd; kommer jag att kunna leva upp till detta - kommer jag att kunna leva upp till mina egna och andras förväntningar?
Många saker är lika som i Sverige och andra är olika. Sjukhusets design, hårdvaran i form av utrustning, sjuksköterskor som tjatar på läkarna, är exempel på saker som i stort väldigt mycket påminner om min tid på Huddinge sjukhus. Här förses vi också med scrubs, och de tvättas av någon firma, och vi åker alltså fram och tillbaka till jobbet i våra privata kläder. Men sedan är det högtalarsystemet, som är som på film, där sök efter anställda eller olika "codes" ropas ut. Det finns flera olika code, alla med färgbetäckningar, den blå är en medical emergency som t.ex. hjärtstillestånd. Den röda är brand. Silver är person med hotfullt beteende och möjligen vapeninnehav. Rosa är kidnappning av spädbarn. Osv. Olika situationer i regnbågens alla färger som ljuder genom sjukhuset då och då.

Jag är rädd, jag är exalterad, jag är upprymd, jag kommer göra mitt bästa. Och jag återkommer med en uppdatering. Nu måste jag gå och ta hand om huset som blivit rejält eftersatt de senaste dagarna

2 kommentarer:

  1. Gud så spännande!! Med tanke på hur du uttrycker dig och hur du verkar känna för det, så kommer du nog göra väldigt mycket mer än att bara leva upp till vad de förväntar sig!

    Läskigt att det ens behövs koder för kidnappade spädbarn...

    SvaraRadera
  2. Detta kommer att gå galant. Är övertygad om att du är en av de som kommer komma ut med en anställning. Kör hårt och kom ihåg att uppdatera oss ofta. Kram!

    SvaraRadera