torsdag, maj 10, 2012

Gränslös kärlek finns inte

Det här med nationell tillhörighet, medborgarskap, folkbokföring. Det är så viktigt att man är en kombination av siffror och namn i ett lands system. Och det är så svårt att överföra detta till ett annat lands ännu krångligare system. Det vet alla som bosatt sig någon annanstans än i moderslandet, eller faderslandet för den delen, någon gång i livet. Jag har just med nackvärk och fyrkantiga ögon som resultat avslutat en nästan 3-timmars (pga trassel med scannern) session för att ansöka om uppehållstillstånd för mannen här i Sverige. Nu håller vi tummarna att han får det så att vi så småningom åtminstone kan bortse från de nationella gränserna vad beträffar vårt förhållande. De övriga hindren får vi nog jobba lite på själva, misstänker att migrationsverket ännu inte börjat med äktenskapsrådgivning...

I övrigt flyttar jag imorgon in i min lilla etta i de yttersta västra förorterna till Stockholm. Var sak har sin tid, antar jag.

2 kommentarer:

  1. Säger det igen, jag tycker verkligen du är modig alltså. Och ibland måste man slå bakut lite granna... Stockholm och Sverige har ju många fördelar och är väldigt vackert. Men många nackdelar också. Men VÄLKOMMEN till stan!

    SvaraRadera